söndag 10 juli 2011

Kärleksromaner skadar verkliga relationer enligt DN

Ny forskning: kärleksromaner skadar verkliga relationer - DN.SE .

Det här är inte vetenskap som jag på enkelt sätt kan värdera och möjligen är inte ens Sujay Dutts avsikt med sin artikel i DN att referera ny vetenskap utan berätta något roligt.

Problemet här är journalistiskt snarare än vetenskapsjournalistiskt. Texten i DN är i stort sett en översättning stycke för stycke, mening för mening av texten som länkas till på BMJ group. 

Kvalitativ forskning har sin plats och jag kommer inte att raljera om den i min blogg.  Så länge man förstår att den syftar till att besvara helt andra frågor än den traditionella medicinska, kvantitativa forskningen så går det att göra utmärkt kvalitativ dito. Som med all forskning finns det bättre och sämre. Jag ger mig inte in på Quilliams artikel eftersom det inte intresserar mig så mycket.

Dutt får IG, däremot, för det är inte försvarbart att plagiera en text från en annan tidskrift på detta sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar