måndag 15 augusti 2011

Äldre har ofta brist på D-vitamin enligt SvD

Henrik Ennart på SvD gör en artikelserie om gott åldrande m.m. och har intervjuat en dietist Elisabeth Rothenberg som skrivit vetenskapligt underlag för Livsmedelsverkets nya kostråd för äldre. Liksom artikeln jag kommenterade nyss ser det här mer ut som veckotidningsjournalistik än vetenskapsdito. Inga referenser, en eminens får uttala sig i svepande ordalag och hänvisa till onämnda studier.

Äldre har ofta brist på D-vitamin | Inrikes | SvD

Det grundläggande påståendet om D-vitaminets viktighet har jag hört nämnas i Sverige sedan ett par år tillbaka och lite längre (ca 3-4 år) i internationella litteraturen. Jag har hört kollegan Mats Humble föreläsa om det och läst en del av vad han skrivit och blivit citerad i olika forum om det. Tonfallet har väckt min skeptiska ådra och inget jag har läst har ännu övertygat mig om att det faktiskt rör sig om ett folkhälsoproblem.  Det som saknas är vettiga interventionsstudier som dokumenterar att tillskott av D-vitamin faktiskt gör någon nytta.

Som vetenskapsjournalistik får dagens alster av Ennart IG. Ingen referens som går att kolla upp, massor med siffror och påståenden som är omöjliga att förhålla sig till ens för en initierad läsare, en svensk eminens som får använda SvD som megafon.


2 kommentarer:

  1. Placebo eller inte, för mig fungerar det utmärkt mot vinterdepressioner som jag alltid hade förut.

    SvaraRadera
  2. I nuläget (min läsning inklusive snabb sökning på pubmed nyss) tycker jag att det saknas ett tillräckligt vetenskapligt underlag för att det ska vara försvarbart att i rutinsjukvård förskriva höga doser d-vitamin mot vinterdepression. Obs att "absence of evidence is not evidence of absence (of effect)", dvs det är mycket möjligt att det har effekter, men det är inte belagt på ett vettigt sätt ännu. Om effekten är stor (som hävdas av t.ex. Humble) så kommer det att vara enkelt att belägga. Påståendet att avsaknaden av studier beror på att det inte är patenterbart doftar konspirationsteori för mig--detta vore av stort allmänintresse och säkerligen finns finansiärer.

    SvaraRadera